编辑: hgtbkwd | 2019-07-08 |
En analys av soldaten Lei Feng utifr?n Folkets Dagblads artiklar p? L?r av kamrat Lei Feng! (den
5 mars) mellan
1963 och 2011.
2 Inneh?llsf?rteckning Sidor 1.1 Uppsatsens ursprung &
inledning
4 -
6 1.2 Inneh?ll, fr?gest?llning och avgr?nsning
6 -
8 2.1 Vem var Lei Feng?
8 -
9 3.1 Lei Fengs dagbok
10 3.2 Introduktion och autenticitet
10 -
12 4.1 ?rsdagen L?r av kamrat Lei Feng!
12 -
13 4.2 Bakgrund
13 -
14 4.3 L?r av kamrat Lei Feng! 1963-1969
14 -
16 4.4 L?r av kamrat Lei Feng! 1970-1979
16 -
23 4.5 L?r av kamrat Lei Feng! 1980-1989
24 -
28 4.6 L?r av kamrat Lei Feng! 1990-1999
28 -
31 4.7 L?r av kamrat Lei Feng! 2000-2011
31 -
34 5.1 Avslutning
34 -
35 6.1 K?llf?rteckning C Tryckta k?llor
36 6.2 Otryckta k?llor
37 3 提要 自从二十世纪六十年代初到今天雷锋标志中国最有名的榜样.当邓小平实现改革开放 时中国的意识形态立场愈改变一个国家资本主义的国家愈与雷锋的立场疏远.为了表 示这种疏远及意识形态进化本人将此论文分析人民日报从
1963 到2011 如何描述雷锋 的意识形态. Abstract Lei Feng har i n?stan fem ?rtionden figurerat som en nationell ikon i Kina. I takt med att Folkrepubliken Kina har utvecklats fr?n ett fattigt agrarland till en industriell stornation har Lei Fengs ideologiska grundfundament b?rjat visa sig vara of?renligt med den statskapitalism som b?rjade v?xa fram efter Deng Xiaopings ekonomiska reformer f?r c.a
30 ?r sedan. I denna uppsats ska jag visa vilken f?r?ndring den mediala bilden av Lei Feng har genomg?tt genom att titta p? utvalda artiklar i Folkets Dagblad fr?n
1963 C 2011. Hur tidningen gick fr?n att beskriva honom som en sj?lvuppoffrande och extremt hj?lpsam individ till att senare l?gga vikt p? hans vilja att jobba h?rt och anpassa sig efter samh?llets f?r?ndringar f?r att till sist diskutera om det ?r ens m?jligt att hysa samma v?rderingar som Lei Feng sj?lv gjorde n?r han var i livet.
4 1.1 Uppsatsens ursprung &
inledning Fascinationen och f?rvirringen kring vem Lei Feng (雷锋) var och vad han stod f?r har sedan n?gra ?r tillbaka pr?glat min bild av hur kineser upplever och tolkar samh?lleliga fenomen. Lei Feng och den bild av honom som jag har uttolkat fr?n medier och yttranden p? sociala n?tverk p?verkar, vill jag h?vda, fortfarande m?nga kinesers syn p? olika moraliska v?rderingar och ideologiska begrepp. Hans namn har blivit en synonym f?r den arbetsamme altruisten, en folkets tj?nare m.m. T.ex. anv?nder sig b?de Li Rui (李锐), f?rfattaren, och journalisten Chen Luyu (陈鲁豫) av Lei Feng f?r att definiera en h?rt- och osj?lviskt arbetande person om ?n p? tv? helt olika s?tt. Li Rui anv?nder sig av Lei Fengs namn i hans bok Den molnfria rymden i en monolog d?r karakt?ren Bovetet j?mf?r sig sj?lv med Lei Feng och Buddha f?r att beskriva en n?stan utomjordisk sj?lvuppoffrande individ.1 Chen Luyu j?mf?r Lei Feng med den amerikanske medborgaren David Deems som hade valt att arbeta som l?rare i staden Lanzhou. Deems kr?vde att hans l?rarl?n skulle s?nkas till samma niv? som hans kinesiska arbetskollegors samtidigt som han ?ven sk?nkte bort sitt kylsk?p och sin luftkonditionering till andra l?rare d? han ans?g dessa saker vara on?dig lyx i vardagen.2 I Carma Hintons dokument?r Morning Sun (Carma Hinton, 2003,) uttrycker sig Song Binbin (宋彬彬) om Lei Feng och menar emellertid att han ?r en unik individ och d?rf?r passar han inte in i rollen som den namnl?se hj?lten. Dessa tre olika tolkningar av Lei Feng skiljer sig mycket ?t p.g.a. skillnader i den subjektiva tolkningen av vad det ?r Lei Feng egentligen representerar. Deras respektive analytiska perspektiv ?r dock snarlika vad betr?ffar Leis roll i det kinesiska samh?llet. China Dailys artikel ?r 2011, p? den s.k. L?r av kamrat Lei Feng-dagen, den