编辑: 木头飞艇 2019-11-23
YHTEISKUNTA- VASTUU

2015 YHTEISKUNTA- VASTUU

2015 SIS?LLYS Yhteiskuntavastuun strategia

3 Vuoden

2015 painopistealueet ja saavutukset

4 Prioriteetit vuosille 2016C2018

5 Raportointiperiaatteet ja olennaisuus

6 Sidosryhm?vuorovaikutus

9 Asiakkaat

10 Henkil?st?

12 Tuotteet

18 Ymp?rist?

25 Talous ja hallinnointi

31 GRI-sis?lt?indeksi

35 Tietoa raportista Stockmannin vuoden

2015 raportointi koostuu nelj?st? katsauksesta, jotka ovat: Vuosi

2015 -liiketoimintakatsaus, tilinp??t?s, hallinnointi ja t?m? yhteiskuntavastuun katsaus, joka esittelee Stockmannin vastuullisuusty?n painopistealueet ja tulokset Global Reporting Initiative (GRI) G4 -raportointiohjeiston mukaisesti.

Stockmann on sitoutunut YK:n Global Compact -aloittee- seen. T?m?n mukaisesti Stockmann edist?? ihmisoikeuk- sia, ty?el?m?n oikeuksia, ymp?rist?ty?t? ja korruption vastaista toimintaa. T?m? raportti on my?s Stockmann- konsernin Global Compact -aloitteen mukainen COP- raportti (Communication on Progress). Tutustu koko raportointikokonaisuuteen osoitteessa: vuosi2015.stockmanngroup.com

3 YHTEISKUNTAVASTUUN STRATEGIA Stockmann on sitoutunut vastuulliseen liiketoimintaan, mik? on keskeinen osa yhti?n arvoja ja p?ivitt?ist? toimintaa. Stockmannin arvolupaus on tarjota asiakkailleen ensi? luokkainen monikanavainen ostosel?mys tavarataloissa, muotimyym?l?iss? ja verkkokaupassa. Yhteiskuntavastuu? ty?ss?mme se tarkoittaa sitoutumista kest?v??n kehitykseen ja vastuullisten ostoskokemusten tarjoamista asiakkaillemme. Stockmannin toiminnassa yhteiskuntavastuuty? kattaa koko arvoketjun. Vastuullisuus alkaa hankintaketjusta, jossa vastuulli- suus on mukana turvallisten ty?olojen varmistamisesta tuotan- non ymp?rist?vaikutusten v?hent?miseen saakka. Tuotevalikoi- massamme haluamme tarjota asiakkaillemme vastuullisia vaihtoehtoja. Myym?l?toiminnoissa asetamme asiakkaat etusi- jalle sek? kiinnit?mme huomiota ty?hyvinvointiin ja ymp?rist?n?- k?kohtiin. Takaamme tuotteidemme turvallisuuden ja inspi- roimme asiakkaitamme vastuullisiin valintoihin. Vastuullisuusty?t?mme ohjaavat Stockmannin strategia ja arvot, yhteiskuntavastuun strategia, toimintamaiden kansalliset lait ja s??d?kset sek? kansainv?liset sopimukset ja suositukset, joista t?rkein on sitoutuminen YK:n Global Compact -periaatteisiin. Stockmannin Code of Conduct -toimintaperiaatteet m??ritt?v?t poikkeuksetta kaikkien ty?ntekij?iden ja johdon tavan toimia. Stockmann edellytt?? my?s, ett? sen tavarantoimittajat ja muut yhteisty?kumppanit noudattavat n?it? toimintaperiaatteita. Vastuullisuusty?mme on suunnitelmallista ja sit? kehitet??n jatkuvasti. Avoin vuoropuhelu ja yhteisty? sidosryhmiemme kanssa sek? vastuullisuusty?n etenemisest? viestiminen ja raportointi ovat keskeinen osa yhteiskuntavastuuty?t?mme. Stockmannin yhteiskuntavastuun strategian tavoitteet vuosille 2011C2015 tukivat liiketoimintaamme ja kattoivat koko arvoketjun. Samalla ne mahdollistivat suoritustemme arvioinnin ja raportoin- nin. Vuoden

2014 yhteiskuntavastuun raportissa Stockmann esitteli yhteiskuntavastuun strategian tavoitteiden joukosta valitut painopistealueet vuodelle 2015. Tavoitteiden toteutumisen eteen on tehty m??r?tietoista ty?t? ja esit?mme tulokset sivulla 4. Lindexin pitk?n aikav?lin strategia perustuu kest?v??n kehityk- seen, ja vuodelle

2020 on asetettu kunnianhimoisia tavoitteita, jotka koskevat mm. kuituja, prosesseja ja valmistusta. Kuitujen osalta tavoitteena on, ett?

80 prosenttia Lindexin vuoden

2020 mallistosta valmistetaan vastuullisista kuiduista tai ymp?rist?lle v?hemm?n haitallisista materiaaleista, ja ett? kaikki tuotteissa k?ytetty puuvilla on joko luomupuuvillaa, BCI-puuvillaa (Better Cotton Initiative) tai kierr?tetty? puuvillaa. Vuonna

2015 aloitimme Stockmannin yhteiskuntavastuun strategian laadinnan vuosille 2016C2018. Strategiaty?n laatimi- nen aloitettiin analysoimalla nykytilannetta ja tulevaisuuden trendej? Stockmannin liiketoiminnassa ja toimintaymp?rist?s- s?mme. Keskeisten tekij?iden tunnistamiseksi strategiaty?h?n osallistui asiantuntijoita Stockmann Retail- ja Real Estate -liike- toimintayksik?ist?. Lis?ksi strategian ty?st?ss? hy?dynnettiin aiemman sidosryhm?analyysin tuloksia. Prosessin aikana p?ivi- timme ja tarkensimme yhteiskuntavastuun prioriteettimme viiden teeman mukaan, jotka luovat rakenteen tulevaisuuden vastuulli- suusty?llemme ja t?lle raportille. Teemat ovat: ? Asiakkaat ? Henkil?st? ? Tuotteet ? Ymp?rist? ? Talous ja hallinnointi Olennaiset n?k?kohdat ja sovitut yhteiskuntavastuun teemat luovat suunnitelmallisen ja pitk?j?nteisen perustan Stockmannin yhteiskuntavastuun strategialle. Sivulla

5 esit?mme Stockmannin yhteiskuntavastuun prioriteetit vuosille 2016C2018. Stockmann on sitoutunut vastuulliseen liiketoimintaan, mik? on keskeinen osa yhti?n arvoja ja p?ivitt?ist? toimintaa.

4 VUODEN

2015 PAINOPISTEALUEET JA SAAVUTUKSET Ymm?rr?mme sidosryhmiemme tarpeet ja odotukset vastuullisuusasioissa ? Yhteiskuntavastuun strategia vuosille 2016C2018 laadittiin syksyll?

2015 ja hyv?ksyttiin konsernin johtoryhm?ss? alku- vuodesta 2016. ? Markkina- ja sidosryhm?analyy- siin perustuva yhteiskuntavastuun strategia tukee Stockmannin liiketoiminnan tavoitteita. Toimintaperiaatteiden jalkauttaminen ? Julkaisimme uuden verkkokoulu- tuksen, joka perehdytt?? henkil?s- t?n Stockmannin toimintaperiaat- teisiin. ? Vuoden

2015 loppuun menness? verkkokoulutuksen oli suorittanut hyv?ksytysti

35 % Stockmannin tukitoimintojen henkil?kunnasta sek? tavaratalojen p??llik?ist?. Kaikki konsernin ja liiketoimintayk- sik?iden johtoryhmien j?senet ovat suorittaneet verkkokoulutuksen. Raportointi GRI G4:n mukaan ? Julkaisimme Stockmann-konser- nin ensimm?isen GRI G4 -rapor- tointiohjeiston mukaan laaditun yhteiskuntavastuun raportin vuodelta 2014. ? Raporttimme palkittiin kunniamai- ninnalla Suomen vastuullisuusra- portointikilpailussa Toimitusketjut- sarjassa. Erinomainen johtajuus ?

130 tavaratalojen ja tukitoimintojen p??llikk?? ja esimiest? kouluttau- tuivat Strategiasta tehokkaaseen toimintaan -ohjelmassa. Koulutus- ohjelmassa keskityttiin muutoksen ja suorituksen johtamiseen sek? inspiroivan johtamisen ja ty?hyvin- voinnin teemoihin. ? J?rjestimme esimiesten johdolla yksik?itt?in k?ydyt keskustelut strategian vaikutuksista kunkin yksik?n ty?teht?viin ja tavoitteisiin. Sitoutuminen visioon ja arvoihin ? Osana konsernin strategiaty?t? p?ivitimme Stockmannin arvot, joiden pohjana olivat Stockmannin pitk?aikaiset perusarvot sek? tavarataloryhm?n vuonna

2012 p?ivitetyt arvot. Yhteisist? arvoista keskusteltiin organisaation laajui- sesti ja niiden toteutumista seura- taan tavoite- ja kehityskeskustelu- jen avulla. ? Jatkoimme Lindexin vision ja arvojen jalkauttamista myym?- l?iss? ja p??konttorilla kertomalla niist? uusille ty?ntekij?ille perehdy- tyksen yhteydess?. Vastuullinen, l?pin?kyv? ja j?ljitett?v? hankintaketju ? Jatkoimme panostustamme muodin omien merkkien hankin- taketjun vastuullisuuteen ja l?pin?kyvyyteen. Vuoden aikana tehtiin yhteens?

349 auditointia alihankkijoidemme tehtaisiin. Lis?ksi koulutimme henkil?st?- ?mme hankintaketjun vastuulli- suudesta. ? Toimme tavarataloihin uuden oman vaatemerkin nimelt??n cut &

pret. T?ss? yhteydess? pai- notimme vastuullisen ja l?pin?ky- v?n hankintaketjun merkityst?. J?tteen m??r?n minimointi ? Panostimme Stockmann Her- kuissa tarkempaan h?vikin seu- rantaan sek? tilausm??rien optimointiin. ? Laadimme sis?isen ohjeistuksen, jonka mukaan l?hes kaikki myyn- nist? poistettavat elintarvikkeet voidaan lahjoittaa hyv?ntekev?i- syyteen. T?m?n mukaisesti laajensimme Stockmann Her- kuissa yhteisty?t? hyv?ntekev?i- syysj?rjest?jen kanssa.

5 PRIORITEETIT VUOSILLE 2016C2018 Uudessa yhteiskuntavastuun strategiassa vuosille 2016C2018 m??ritell??n Stockmannin vastuullisuusty?n prioriteetit ja tavoit- teet. Strategia on yhtenev?inen konsernin strategian kanssa ja sen tavoitteena on tukea Stockmannin liiketoimintaa sek? mahdollistaa vastuullisuusty?mme entist? parempi arviointi. Yhteiskuntavastuun strategia hyv?ksyttiin Stockmann-konsernin johtoryhm?ss? alkuvuodesta 2016. YHTEISKUNTA? VASTUUN STRATEGIA 2016-2018: PRIORITEETIT ASIAKKAAT TUOTTEET YMP?RIST? HENKIL?ST? Stockmannin arvot ja toiminta Inspiroiminen vastuullisiin valintoihin Dialogi kaikissa kanavissa Luottamuksel- linen moni- kanavainen asiakassuhde Korkealaatui- nen, kest?v? valikoima Vastuu tuoteturvalli- suudesta L?pin?kyv? hankintaketju Energia? tehokkuus P??st?jen v?hent?minen logistiikassa J?tteen v?hent?minen ja kierr?tys Motivaatio &

sitoutuminen Oppiva ty?ymp?rist? Ty?turvallisuus ja hyvin- vointi periaatteet, YK:n Global Compact YHTEISKUNTA? VASTUUN VISIO Tarjoamme asiakkail? lemme vastuullisia osto? kokemuksia. Olemme sitoutuneet ty?skentele? m??n kest?v?n tulevaisuuden hyv?ksi. TALOUS ? HALLINNOINTI Eettinen toiminta Lis?arvoa kaikille sidosryhmille

6 RAPORTOINTIPERIAATTEET JA OLENNAISUUS Stockmannin tyt?ryhti? Lindex julkaisee lis?ksi oman yhteiskun- tavastuuraporttinsa, jossa on tarkempaa tietoa Lindexin vastuulli- suusty?st?. Lis?tietoja l?ytyy my?s osoitteesta lindex.com. OLENNAISUUSANALYYSI Stockmann m??ritteli olennaiset yhteiskuntavastuun n?k?kohdat GRI G4 -prosessin mukaisesti vuosina 2012C2014. Stockmannin olennaisuusanalyysiprosessi koostui seuraavista vaiheista: tunnistaminen, priorisointi ja vahvistaminen sek? arviointi. Prosessin vaiheet on esitetty yksityiskohtaisesti Stockmannin olennaisuusanalyysiprosessi -taulukossa. Prosessissa kuultiin kaikkia keskeisi? sidosryhmi? olennaisten n?k?kohtien tunnistamiseksi. Laajaan sidosryhm?analyysiin kuului yhteiskuntavastuun kysymyksi? koskeva kysely, joka l?........

下载(注:源文件不在本站服务器,都将跳转到源网站下载)
备用下载
发帖评论
相关话题
发布一个新话题