编辑: hgtbkwd 2019-07-05

6 ist gleichsam ein roter Faden durch eine Fülle von Arbeiten seit dem Beginn der Maimonidesforschung. Wegweisend hat

5 Kurt Schubert, Die Bedeutung des Maimonides für die Hochscholastik, in: Kairos X, Salzburg 1968, 2- 18;

3. Siehe auch Jacob Guttmann, Das Verh?ltnis des Thomas von Aquino zum Judentum und zur jüdischen Literatur, G?ttingen 1891;

ders.: Die Scholastik des 13. Jahrhunderts in ihren Beziehungen zum Judentum und zur jüdischen Literatur, Breslau 1902;

Isaak Husik, A History of Mediaeval Jewish Philosophy, New York 1958;

Shlomo Pines, Saint Thomas et la pensee juive medievale: quelques notations, in: Warren Zev Harvey/ Moshe Idel, The collected works of Shlomo Pines, Vol.V, Jerusalem 1997, 477- 488;

ebendort: Scholasticism after Thomas of Aquinas and the Teachings of Hasdai Crescas and his Predecessors ( transl. by Alfred Ivry), 489- 589;

T. M. Rudavsky, The impact of Scholasticism upon Jewish philosophy in the fourteenth and fifteenth centuries, in. Daniel H. Frank/ Oliver Leaman, Medieval Jewish Philosophy, Cambridge, 2003;

G?rge K. Hasselhoff, Dicit Rabbi Moyses, Würzburg 2004.

6 William Dunphy, Maimonides`Not-So Secret Position of Creation, in: E. L. Ormsky, Moses Maimonides and his Time, Washington D.C. 1985, 151.

6 sich damit bereits H. A Wolfson in The meaning of ex nihilo in the Churchfathers, Arabic and Hebrew Philosophy, and St. Thomas

7 auseinandergesetzt, indem er die philosophischen und theologischen Grundlagen für das ex nihilo Konzept, wie es sich vom 3. bis zum 13.Jhdt. entwickelt hat, darstellt. Kenneth Seeskin, Professor für Jüdische Philosophie an der Yale University, griff erst kürzlich dieses Thema wieder auf und begründet seine Aktualit?t mit einem theologischen Argument: ?How one understands the origin of the world has a direct bearing on what one takes the world to be. What one takes the world to be has a direct bearing on what one takes God to be.

8 Seeskin zeichnet Maimonides'

s Diskussion über die Weltsch?pfung in der Spannung der beiden M?glichkeiten that it is possible that God created the world de novo and ex nihilo and that based on observation of the world around us, creation de novo is a more plausible explanation.

9 Die maimonidische L?sung, welche die Perspektive der Offenbarung integriert, beschreibt Seeskin als ?by looking at the world as the object of God'

s will, Maimonides gains several advantages. First… the will... can will what it wants when it wants… Even God is eternal, it does not follow that the world or its material component is eternal as well. Second, he can avoid the `one cause, one effect` principle… a single act of will can accomplish many different things… Another advantage is that he does not have to say that everything in the world can be understood by human reason. Because the world comes to be by a free will, it is possible for it to contain features science cannot explain.

10 Mit anderen Worten, eine creatio ab aeterno würde nach Maimonides sowohl das spontane Handeln Gottes ausschlie?en, der dann einem Kausalit?tsgesetz verpflichtet w?re, als auch die M?glichkeit jeglichen Wunders unm?glich machen.

7 In: I. Twersky/H. Williams (edit.), Studies in the History of Philosophy and Religion, Cambridge 1973, 65-82.

8 Kenneeth Seeskin, Maimonides on the Or........

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